ارزش غذایی زیتون پرورده در 100 گرم

مقدار 100 گرم
کالری 145 کیلوکالری
کربوهیدرات ۳.۸۴ گرم
پروتئین ۱.۰۳ گرم
چربی ۱۵.۳۲ گرم
آب ۳۷.۰۰ گرم
فیبر ۳.۳۰ گرم
قند ۰.۵۴ گرم
کلسترول 0.00 میلی‌گرم
 

ویتامین های موجود در زیتون پرورده در 100 گرم

ویتامین 100 گرم
ویتامین A ۲۰.۰۰ میکروگرم
ویتامین D ۰.۰۰ میلی‌گرم
ویتامین E ۳.۳۷ میلی‌گرم
ویتامین K ۲.۴۰ میکروگرم
ویتامین C ۰.۰۰ میلی‌گرم
تیامین (B1) ۰.۰۰ میلی‌گرم
ریبوفلاوین (B2) ۰.۰۰ میلی‌گرم
نیاسین (B3) ۰.۰۳ میلی‌گرم
کولین (B4) ۳.۰۰ میلی‌گرم
پانتوتنیک اسید (B5) ۰.۰۱ میلی‌گرم
ویتامین B6 ۰.۰۵ میلی‌گرم
فولات (B9) ۰.۰۱ میکروگرم
ویتامین B12 ۰.۰۰ میلی‌گرم
 

مواد معدنی موجود در زیتون پرورده در 100 گرم

ماده معدنی 100 گرم
کلسیم ۵۲.۰۰ میلی‌گرم
آهن ۰.۴۹ میلی‌گرم
منیزیم ۱۰.۰۰ میلی‌گرم
فسفر ۶.۰۰ میلی‌گرم
پتاسیم 42.00 میلی‌گرم
سدیم ۱۵۵۶.۰۰ میلی‌گرم
روی ۰.۰۶ میلی‌گرم
مس ۰.۱۱ میلی‌گرم
منگنز 0.020 میلی‌گرم
سلنیم 0.80 میکروگرم
 

زیتون پرورده برای چه کسانی مفید یا مضر است؟

 
مفید برای زنان
زیتون یکی از مواد غذایی خوشمزه و مفید برای خانم‌ها است و مصرف آن می‌تواند بخشی از نیاز بدن به مواد مغذی را تامین کند. آنتی اکسیدان‌های موجود در زیتون، احتمال ابتلا به بیماری سرطان را کاهش می‌دهند که یکی از انواع شایع این بیماری، سرطان دهانه رحم در خانم‌ ها است.
 
مفید برای مردان
زیتون پرورده برای مردان نیز مفید خواهد بود و مصرف آن به آقایان توصیه می‌شود. مواد اولیه زیتون پرورده همچون گردو و زیتون، املاح و آنتی اکسیدان‌های مختلفی را به همراه دارند که موجب تقویت قوای جنسی آقایان می‌شود. نتیجه این موضوع، افزایش کیفیت رابطه جنسی در آقایان و تامین انرژی بدن خواهد بود.
 
مفید برای معده
ابتدا باید بدانید که زیتون دارای خواص آنتی باکتریال است. زیتون پرورده حاوی مواد مغذی بسیاری بوده که می‌تواند باکتری‌های مضر را مهار کرده یا از بین ببرد. یکی از باکتری‌هایی که توسط زیتون مهار می‌شود، باکتری معده است که سبب زخم معده خواهد شد. نتیجه یک تحقیق نشان داده است که ۳۰ گرم مصرف زیتون به صورت روزانه، می‌تواند عفونت باکتری معده را ۱۰ الی ۴۰ درصد کاهش دهد.
 
مفید در بارداری
مصرف زیتون پرورده در دوران بارداری نه تنها هیچ ضرری برای مادر و جنین ندارد، بلکه می‌تواند نیاز بدن به مواد معدنی مختلفی همچون آهن را تامین کرده و برای سلامت مادر و جنین مفید باشد. البته مادران باردار نباید در مصرف هیچ ماده غذایی از جمله زیتون پرورده زیاده‌روی کنند. پس از خاصیت زیتون پرورده در بارداری نیز غافل نشوید.
 
مفید برای سلامت قلب
کمبود مس، خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را افزایش می‌دهد و این ماده معدنی ضروری، به مقدار قابل توجهی در زیتون وجود دارد. اگر به بیماری قلبی مبتلا هستید یا سابقه خانوادگی در مورد این بیماری دارید، بهتر است که زیتون و روغن زیتون را در برنامه غذایی خود جای دهید.
 
موثر برای پیشگیری از سرطان
پیشگیری از ابتلا به سرطان، یک خاصیت زیتون پرورده برای بدن است. تجمع رادیکال‌های آزاد موجب آسیب سلولی شده و احتمال ابتلا به سرطان را افزایش می‌دهد. آنتی اکسیدان‌های موجود در زیتون پرورده، سطح رادیکال‌های آزاد بدن را کاهش داده و بدین طریق از ابتلا به سرطان پیشگیری می‌کنند.
 
موثر در لاغری و کاهش وزن
زیتون پرورده دارای نوعی چربی است که با چربی‌های غیرمفید در بدن جایگزین می‌شود. این نوع چربی، زودتر و آسان‌تر شکسته شده و به همین دلیل می‌تواند به کاهش وزن کمک کند. از طرف دیگر، زیتون پرورده دارای مقادیر قابل توجهی فیبر است که موجب احساس سیری می‌شود؛ در نتیجه به خوردن دیگر خوراکی‌ها میلی نخواهید داشت.
 
مفید برای دستگاه گوارش
ابتلا به بسیاری از مشکلات گوارشی همچون یبوست به دلیل عدم فعالیت صحیح دستگاه گوارش اتفاق می‌افتد. با توجه به اینکه در ترکیبات زیتون پرورده فیبر نیز وجود دارد، مصرف این ماده غذایی حرکات روده را تسهیل کرده و از ابتلا به مشکلات گوارشی جلوگیری می‌کند. پس برای بهبود عملکرد دستگاه گوارش از زیتون پرورده استفاده کنید.
 
مفید در کاهش قند خون
زیتون، بدن افراد را در برابر دیابت نوع ۲ محافظت می‌کند. طبق تحقیقات انجام شده، استفاده از زیتون و روغن زیتون علائم دیابت نوع ۲ را تا ۴۰ درصد کاهش می‌دهد. با توجه به اینکه در ترکیبات زیتون پرورده انار یا رب انار هم وجود دارد، این ماده غذایی به عنوان کاهنده قند خون شناخته می‌شود. پس کاهش قند خون با زیتون پرورده را فراموش نکنید.
 
برای پیشگیری از آلزایمر
زیتون با بیماری‌ آلزایمر نیز مبارزه می‌کند که آلزایمر یکی از بیماری‌های شایع در افراد مسن است. دلیل این بیماری، تجمع پلاکت‌هایی به نام بتا آمیلوئید در داخل سلول‌های مغزی است. نتایج یک آزمایش بر روی موش‌ها نشان داده که یک ماده موجود در زیتون، می‌تواند به از بین بردن این پلاکت‌ها کمک کند.
 
مضرات زیتون پرورده
مصرف زیتون پرورده به افراد مبتلا به فشار خون بالا توصیه نمی‌شود؛ چراکه پس از خوردن آن، افت سریع فشار خون را تجربه می‌کنند.

مصرف زیتون با داروهای کنترل فشار خون در تداخل است.

خوردن بیش از حد زیتون پرورده ممکن است موجب تحریک معده و درد شکم شود.

در برخی افراد، خوردن زیتون به صورت زیتون پرورده یا دیگر اشکال آن، باعث بروز حساسیت و علائم آلرژی می‌شود.